دور المعبود "آمون إيبت بتل چامت"على الأكفان الكتانيةخلال العصرين اليوناني والروماني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الآثار - جامعة الأقصر

المستخلص

مُلخص البحث
اشتهرت عبادة المعبود «آمون إيبت بتل چامت » داخل إقليم طيبة خال العصرين اليوناني والروماني، وذلك من خلال النقوش التي كُرست له من قبل الملوك، وكان يمثل أحد صور المعبود آمون إيبت، حيث كان له صورتان تم تمييزهم بواسطة M. Doresse و K. Sethe ، عُرف الأول بإسم آمون إيبت الأول )الخالق(، أما الآخر بإسم آمون إيبت الثاني )آمون إيبت بتل چامت(، ويشكل هذا المعبود موضوع الدراسة التي تركزت حول أهمية شهرته، ودوره الجنائزي تجاه المتوفى، وقد إرتبط خال الع ر اليوناني الروماني بعيد يٌدعى العيد العري حيث من خلاله يتم تقديم القرابن الجنائزية للأساف العظام في مدينة هابو غرب طيبة كل عرة آيام، وفي عصر الدولة الحديثة كان يتم الإحتفال بذلك العيد ثلاثة مرات في الشهر حيث إختص في بادئ الأمر بالمعبود أمون إيبت، ولكن لم تكن هناك مصادر كفاية لتصوره كيف كان، ولكن في العصرين واليوناني الروماني إنتقل ذلك الإحتفال للمعبود آمون إيبت في صورته الجديدة لي يعر غربا إلى مدينة هابو ويقدم القرابن إلى أسافه، وإرتكزت الدراسة عى نقطتن أساسيتين وه ا؛ أولاً: دراسة وصفية للمناظر والنصوص الموجودة عى كفنان من الكتان الملون؛ ثانياً: دراسة تحليلية للدور الجنائزي الذي يقوم به المعبود «آمون إيبت بتل چامت » تجاه المتوفى.

The Role of the God «Amenope of Djeme» on the Linen ShroudsDuring the Greek-Roman Periods The Worship of the god «Imn ipt n TAmt» became well-known inside «Theba» during the Greek-Roman Periods, it should be noted from the inscriptions dedicated to the god by the kings, and he represented one of two images of the god «imn ipt», where the god «imn ipt» had two forms that were distinguished by «M.Doresse»-»K.Sethe», where the first wasknown as: «imn ipt I» (Amenope the Creator), while the other was known as: «imn ipt II»(Amenope of Djeme), this deity is the subject of a study that focused on the significanse of its funerary role towards the deceased. During the Greek-Roman period, he was associated with a Decimal Feast during which funeral offerings were offered to the great ancestors in Medinet Habu, west of Thebes, every ten days. In the New Kingdom, it was This holiday is celebrated three times a month, and at first it was dedicated to the god Amenope, but there were not enough sources to imagine how it was. However, in the Greco-Roman period, this celebration was transferred to the god Amenope in his new form, so that he could travel west to Medinet Habu and celebrate his offerings to his ancestors. the study is based on two main points, which are: the first point: a descriptive study of the scenes and inscriptions in the two shrouds made of colored linen, as for second point: an analytical study of the funerary role played by the god «imn ipt n TAmt» towards the deceased.

الكلمات الرئيسية