Two Unpublished Terracotta Figurines in Berlin

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Tanta University, Faculty of Arts, Archaeology Department, Classical Archaeology Section

المستخلص

Terracotta figurines had many uses, including votive statuettes placed in temples or placed in the home to protect dwellings and people, but they could also be used to decorate furniture and walls or used as lamps for lighting. The current study tackles two unpublished terracotta figurines kept in the antiquities basement of the Egyptian Museum in Berlin. The first of them, although it is incomplete, I think it is Harpocrates, and the second figurine is surely Harpocrates. The paper discusses, investigates and analyses the techniques of the two figurines’s manufacture. Moreover, the paper compares them to other known-dated examples from other museum collections with the purpose of determining their provenance and approximate date. The comparative and analytical study led us to conclude that the first figurine came from Alexandria and dated back to the second century AD, and the second statue came from Fayoum and dates back to the first or second century AD, as the depiction of Harpocrates standing in the Praxitelean position was widespread in the statues and statuettes of Alexandria. Moreover, the use of marl clay and the light red colour of terracotta were characteristics of Alexandrian terracotta, which is clearly shown in the first figurine, while Fayoum terracotta figurines tended toward a dark colour. In addition, the more vigorous burning method was also characteristic of the terracottas of the first three centuries of the Roman era in Fayoum, which is clear in the second figurine.
المستخلص:
كانت التماثيل المصنوعة من الطين المحروق ( التراكوتا) تستخدم في عدد من الاستخدامات، بما في ذلك تماثيل التراكوتا التي توضع في المعابد كتماثيل نذرية أو توضع في المنازل لحماية المساكن والأشخاص، ولكن يمكن استخدامها أيضًا لتزيين الأثاث والجدران أو استخدامها كمصابيح للإضاءة. تتناول هذه الورقة البحثية دراسة تمثالين من الطين المحروق  ( التراكوتا ) غير منشورين محفوظين في مخزن المتحف المصري في برلين. الأول، على الرغم من أنه غير مكتمل، أعتقد أنه للمعبود حربوقراط، والثاني هو بوضوح لحربوقراط. تناقش الورقة وتتحقق وتحلل تقنيات تصنيعهما، وتجري مقارنة مع نماذج أخرى معروفة التاريخ من مجموعات المتاحف الأخرى من أجل معرفة المصدر الذي جاء منه التمثالان وتحديد التاريخ التقريبي للتمثالين.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية